15 Mar

Stabilirea necesarului zilnic de glucide, lipide si proteine

O alimentatie sanatoasa, care sa asigure un echilibru caloric si nutritiv, inseamna un consum moderat, dar variat, de alimente din care sa rezulte un aport optim de nutrienti- glucide, lipide, proteine, vitamine, saruri minerale. Echilibrul nutritiv se refera la prezenta elementelor nutritive in anumite proportii, raportat la consumul total de calorii.

Glucidele (carbohidratii, hidratii de carbon) reprezinta zaharurile din alimente si pot fi simple sau complexe. Glucidele simple se absorb rapid si cresc cel mai mult glicemia, fiind reperezentate de glucoza (miere), fructoza (fructe), lactoza (lapte), zaharaoza (zahar).
Glucidele complexe se gasesc in cereale, fructe, legume si ar trebui sa predomine in alimentatia persoanei cu diabet.
Orientativ, glucidele in diabet vor acoperi 50-55% din ratia calorica. Maximum 30% din totalul caloric vor fi reprezentate de grasimi, iar 15% de proteine. Mai departe, caloriile trebuiesc transformate in grame de glucide, lipide si proteine, cunoscand ca prin arderea unui gram de glucide si proteine se obtin cate 4 Kcal, iar a unui gram de lipide cate 9 Kcal.

In general, daca nu sunt complicatii sau alte boli asociate, celelalte principii nutritive nu se mai calculeaza zilnic.
De exemplu, daca ai diabet si ai un necesar caloric de 2000 kcal/zi, aproximativ 1000 kcal le vei lua din glucide. Necesarul de glucide pe o zi va fi 1000:4=250 g. 
Cantitatea de glucide recomandata zilnic pacientilor cu diabet zaharat variaza intre 120 g/zi (sub aceasta cantitate exista riscul aparitiei acidozei de foame) si 300 g/zi.

Regimul va fi modificat de catre medic in functie de complicatii sau boli asociate. Atunci cand exista o nefropatie, se reduce cantitatea de proteine; atunci cand grasimile din sange sunt crescute, se vor scadea si acestea si in special colesterolul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *